Ασφάλεια στο Διαδίκτυο: Πως να Προστατευτείτε από τους Κινδύνους του Διαδικτύου!

Ασφαλή Πλοήγηση Διαδίκτυο
Συμβουλές για Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο

DHR΄s Blog Team:

Σήμερα η χρήση ψηφιακών καναλιών είναι απαραίτητη καθώς για τους περισσότερους από εμάς αποτελεί μια καθημερινή διαδικασία, ιδιαίτερα στην κρίσιμη εποχή που διανύουμε μετά και την εμφάνιση της πανδημίας του CoVid19, η χρήση του Internet έχει αυξηθεί ραγδαία.

Καθότι λοιπόν η εκτεταμένη χρήση εμπεριέχει κινδύνους, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για ηλεκτρονικές απάτες στον κυβερνοχώρο (internet). Με τον όρο απάτες εννοούμε τη διασπορά κακόβουλων λογισμικών (malware & ransomware ) που υποκλέπτουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα ή κωδικούς ασφαλείας.

Συνήθεις τακτικές εξαπάτησης στο διαδίκτυο

  • Απάτη μέσω e-mail, sms, τηλεφωνικών κλήσεων
  • Ψεύτικα e-shop για αγορά προϊόντων
  • Παραπλανητικά μηνύματα στα social media

E-mails, τα οποία περιλαμβάνουν αληθοφανή λογότυπα τραπεζών και επιχειρήσεων, επείγοντα αιτήματα μέσω sms, ενδέχεται να περιέχουν μολυσμένους συνδέσμους (phishing links) ή να μας παραπλανήσουν να αποκαλύψουμε προσωπικές πληροφορίες, πλαστογραφόντας (spoofing) το εμφανιζόμενο όνομα ή την επικεφαλίδα της ηλεκτρονικής διεύθυνσης (domain name). Επίσης, οι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους διεθνείς αριθμούς ενδέχεται να χρησιμοποιούνται σαν εργαλείο διάδοσης malware ή ransomware.

Τι πρέπει να κάνω για να μην πέσω θύμα εξαπάτησης;

  • Ελέγξτε τη διεύθυνση e-mail και SMS του αποστολέα και μην ανοίγετε links από μη αξιόπιστους ή άγνωστους αποστολείς.
  • Ελέγξτε για τυχόντα ορθογραφικά λάθη, έλλειψη λεπτομερειών και πληροφοριών από τον αποστολέα.
  • Ελέγξτε διεθνείς αριθμούς, αφού καλώντας τους ενδέχεται να υπάρχουν υπερβολικά μεγάλες χρεώσεις.
  • Μην αποκαλύπτετε ποτέ προσωπικές και οικονομικές σας πληροφορίες, κωδικούς ασφαλείας (username, password κτλ).

Οι αγορές μέσω e-shops είναι ένας εναλλακτικός τρόπος αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών. Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο καταναλωτής δικαιούται να λαμβάνει σαφείς και κατανοητές πληροφορίες από τον έμπορο πριν την αγορά του οποιοδήποτε προϊόντος.

Για αυτό, πριν να προβείτε σε αγορά:

  • Βεβαιωθείτε για την ύπαρξη πρωτοκόλλου ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων στη γραμμή διεύθυνσης της ιστοσελίδας (SSL, λουκετάκι).
  • Επαληθεύστε τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (ΑΦΜ, διεύθυνση, στοιχεία επικοινωνίας, αριθμός λογαριασμού)
  • Αποφύγετε τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές και προσφορές που εμφανίζονται σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσφορές που συνήθως εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία ή σε pop-ups παράθυρα.
  • Μελετήστε το δικαίωμα υπαναχώρησης, τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, την τελική τιμή του ή οποιαδήποτε πρόσθετη χρέωση.
  • Μην αποκαλύπτετε ποτέ το pin και τους κωδικούς πρόσβασης. Το pin χρησιμοποιείται μόνο σε ATM και σημεία πώλησης όπως π.χ. εμπορικά καταστήματα.
  • Επιλέξτε την επιβεβαίωση της παραγγελίας και την αποστολή μέσω e-mail και αποθήκευσε το παραστατικό πληρωμής.
  • Κατά την παραλαβή του προϊόντος βιντεοσκοπείστε τη διαδικασία ανοίγματος της συσκευασίας, χρησιμοποιώντας το ως αποδεικτικό σε περίπτωση ελαττώματος.
    Τα social media δημιούργησαν ένα δημόσιο χώρο, όπου ο καθένας μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα και να επικοινωνεί με τρίτα άτομα και επιχειρήσεις.
  • Δημιουργείστε ισχυρά διαπιστευτήρια με μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης στους λογαριασμούς σας,
  • Περιορίστε τα άτομα στα οποία είναι ορατό το περιεχόμενό σας, προστατεύοντας τις πληροφορίες σας
  • Αντιμετωπίστε τα social media με υπευθυνότητα, καθώς οι αναρτήσεις σας ουσιαστικά δημοσιεύονται.
  • Αντιμετωπίστε με καχυποψία μηνύματα από άγνωστα άτομα τα οποία εκδηλώνουν ερωτικό ενδιαφέρον

Εγκαταστήστε τις απαραίτητες ενημερώσεις (updates) και μια αξιόπιστη λύση ασφαλείας (antivirus) στο λειτουργικό σύστημα της συσκευής σας και ακόμη αποθηκεύστε αντίγραφα ασφαλείας (backup), αναγνωρίζοντας το βαθμό επικινδυνότητας και την κοινή έκθεση σε κίνδυνο.

DHR΄s Blog Team